Helhetshantering – jag sköter era sociala medier
Helhetshantering – jag sköter era sociala medier
Hur funkar det egentligen? Typ såhär:
1. Planera innehåll
När vi startar samarbetet gör jag en strategi som är en plan eller mall för hur ska ni vara på sociala medier.
I strategin planerar jag för vilken personlighet företaget ska ha, hur ni pratar, vilka ni pratar med och hur ofta ni gör det samt i vilka kanaler.
Jag planerar sedan innehåll till era sociala kanaler utefter strategin. Jag planerar alltid inlägg flera månader framåt.
2. Skapa innehåll
I de flesta samarbeten producerar jag allt material som publiceras. Då åker jag helt enkelt ut till er inom bestämt tidsintervall och fotar och filmar till kommande periods inlägg.
Vissa kunder är jag ute och fotar och filmar hos flera gånger i månaden, medan andra har fototillfällen en gång i kvartalet. Det kan till exempel betyda att vi fotar en påskbild i januari – men det är inga problem alls. Allt går med bra planering!
Andra kunder har en egen bildbank som jag skapar innehåll och planerar inlägg utifrån.
3. Publicera innehåll
Jag postar kontinuerligt inlägg och händelser på er Facebook och Instagram enligt er strategi.
4. Vara social
Sociala medier heter sociala medier av en anledning. Vi kan prata med varandra och det är en extremt viktig byggsten för att lyckas på sociala medier.
Jag interagerar med era egna följare genom att svara på kommentarer och meddelanden, men lägger även tid på att interagera i flödet med de konton ni följer. Allt enligt strategin, såklart.
5. Annonsering
För att växa bör vi komplettera det organiska innehållet, som man kallar inlägg och händelser, med Instagram- och Facebookannonsering.
Då 85% av Sveriges befolkning använder sociala medier dagligen kan jag med säkerhet säga att annonsering når en stor del potentiella kunder.
Vi når just er specifika målgrupp genom att ställa in bland annat demografi, beteenden och intressen. Dessutom kan vi nå dem som redan interagerat med ert företag via till exempel er hemsida eller Facebook-sida med en så kallad Facebook-pixel.
6. Följa upp
Vad funkade bra? Vad funkade mindre bra? Vilka inlägg fick bäst resultat och vilka dagar och tider fungerade bäst att posta på? Detta tar jag med mig när det är dags att börja om på steg 1 och planera nytt innehåll.
Välj hela kakan – eller delar av den
Vissa företag tar hjälp med alla delar och vissa tar hjälp med några delar och sköter några själva. Vi skräddarsyr en lösning som passar just er bäst!